Markedsføringsplan
Når du som selvstændig rejseleder har fundet din niche og målgruppe, har du det, der skal til for at udtænke din markedsføringsplan. Den skal sætte kursen for dig som rejseleder og sørge for, at du rent faktisk får kunder til dine rejser.
Hvis du ikke har en markedsføringsplan, famler du i blinde – så at sige.
Der er ikke struktur, du kan ikke måle dine resultater og du ved faktisk ikke, om det, du gør, virker. Sagt på en anden måde ved du ikke, om du mister penge. Derfor er det vigtigt med en markedsføringsplan:
- Du kan måle dine resultater
- Din markedsføring stemmer overens med din niche og målgruppe
- Din markedsføring bliver ensrettet og skaber mere troværdighed
- Du har bedre muligheder for at vækste
- Du ved altid, hvad du skal gøre.
En markedsføringsplan skal indeholde din niche, dit produkt og din målgruppe, men den skal også kortlægge dine mål som rejseleder, din plads blandt konkurrenterne, en konkret plan for markedsføringen og en plan for, hvordan du kan måle resultaterne (KPI’er):
- Hvad er dine markedsføringsmål som rejseleder? 10 månedlige kunder? En årlig omsætning på 1 mio. kroner? Mere trafik på dine kanaler? Et bedre brandkendskab? Lavere churn? Flere konverteringer? Mere videoindhold?
- Hvordan positionerer du dig blandt konkurrenterne? Hvor halter deres strategi? Har du nogen styrker? Har de større markedsandele? Hvordan markedsfører de sig? Hvad kan du udnytte? Hvad skal du gøre anderledes? Hvor skal du ikke konkurrere?
- Hvad er din konkrete plan til at opnå dine mål? Hvilke kanaler vil du markedsføre dig på? Skal du betale for annoncer? Er det oplagt med en SoMe-strategi? Hvilken type content skal du lave? Hvor ofte skal du poste? Hvor meget organisk/betalt markedsføring? Hvordan måler og optimerer du løbende? Skal du have en hjemmeside? Skal den søgemaskineoptimeres (SEO)?
- Hvordan måler du dine resultater? Hvilke KPI’er er vigtige for dine mål og delmål?
Listen fortsætter og forandrer sig hele tiden, men det er afgørende for din succes som selvstændig rejseleder at have en klar markedsføringsplan. Når dette er gjort, skal du i gang med selve markedsføringen, og den skal du løbende optimere.