At være rejseleder
Vi giver dig her vores bedste råd til at markedsføre og profilere dig som selvstændig rejseleder, så du kan komme ud over stepperne.
Livet som selvstændig rejseleder
Når man er selvstændig – og det er uanset branchen – kan man til tider godt sidde alene med mange opgaver, og det skal man være klar over og klar på. Mange regner nok med, at de kun kommer til at lave netop det, deres virksomhed drejer sig om – f.eks. at man som rejseleder udelukkende tager på spændende rejser eller at man som selvstændig konditor udelukkende bager og smager på lækre kager. Kommer man fra et liv som lønmodtager, kan de mange pligter komme som en overraskelse: administration, regnskab, salg, ansatte, lokaleleje, udstyr, mailkommunikation, kundeservice og sidst men ikke mindst markedsføring.
Vigtigt for selvstændig rejseleder
Der findes uendeligt mange rejseledere og rejsebureauer. Det kaldes konkurrence, og det skal tages alvorligt, hvis man har lyst til at klare sig i branchen. Måden man gør det på er ved at adskille sig fra konkurrenterne i rejsebranchen:
- Find din helt egen niche
- Præcisér og segmentér din målgruppe
- Udarbejd en gennemtænkt markedsføringsplan
- Eksekvér og optimér hele tiden din markedsføring
3 gode råd til rejseledere
Det er næsten umuligt at stå med så mange opgaver alene. For det første skal man have tiden til det, men man skal også vide nok om alle emnerne, før det man laver er ordentligt. Derfor anbefaler vi, at man som selvstændig rejseleder gør følgende: